2017: het jaar van de duurzaamheid

Nu de zeven wel heel snel plaats gaat maken voor de acht, blikken we aan het einde van het jaar graag terug op een trend waar onze harten sneller van gaan kloppen. Duurzaamheid werd in 2017 in grotere mate dan voorgaande jaren onderwerp van gesprek. Waar duurzaamheid voorheen nog weg werd gezet als ‘geitenwollensokken’ en ‘links gebrabbel’ is het in 2017 ook bij de kappers en in de kroeg op tafel gekomen, zo lezen we in het MVO Trendrapport 2017. Duurzaamheid is niet langer meer voor de ‘stadse elite’, op steeds meer plekken in de samenleving is sustainability een belangrijk topic.

Bouwen aan de toekomst

Dat duurzaamheid nu een hogere plek in de ranglijst heeft gekregen in de samenleving, betekent niet dat er geen vooroordelen meer kleven aan het onderwerp. Om die vooroordelen van tafel te vegen, werd duurzaamheid in 2017 wat meer aangekleed. We hebben het over termen en uitspraken als ‘groen’ en ‘bouwen aan de toekomst’. Onder deze synoniemen komen thema’s als energiebesparing, voedselverspilling en arbeidsomstandigheden aan het licht, waardoor ze langzaam doorsijpelen naar de massa.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Ook Roosmarie Ruigrok, oprichter van Clean&Unique en partner van Amsterdam Made, merkt dat duurzaamheid er steeds meer toe doet voor de consument: ‘de markt, de overheid, maatschappelijke organisaties én het allerbelangrijkste, de consument, verwachten steeds meer van jou als bedrijf op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Je wordt tegenwoordig als bedrijf geacht om transparant te communiceren over je duurzame activiteiten, inzicht te bieden in je productieketen, de herkomst van materialen te verifiëren en te garanderen dat de mensenrechten en arbeidsomstandigheden van de mensen die jouw producten maken in overeenstemming zijn met de actuele internationale richtlijnen en wet- en regelgeving.’ Oftewel: de consument wil steeds meer geïnformeerd worden.

Het grote publiek

Hoe dat gebeurde? De consument werd in 2017 op meerdere plekken bereikt. De publieke omroepen omarmden het thema onder de noemer NPO Groen, aldus het trendrapport, en zelfs de commerciële zender RTL kwam met Doe Maar Duurzaam!. Ook festivals – waar massa’s mensen samenkomen – profileren zich als duurzaam. Onder andere Mysteryland, Zwarte Cross en Extrema Outdoor toonden duurzame initiatieven. En niet geheel onbelangrijk; een groot deel van de politieke partijen had duurzaamheid op het programma staan tijdens de verkiezingen.

2018? 

Deze doorbraak van duurzame initiatieven in 2017 belooft veel goeds in 2018. Wij zijn dan ook ontzettend benieuwd wat ons allemaal te wachten staat. Benieuwd hoe de Amsterdam Made makers duurzaam produceren? Neem dan eens een kijkje op hun pagina’s en lees de bijzondere verhalen die ze te vertellen hebben.

Fotocredits: Guus Baggermans