Graag stellen we onze nieuwste partner KiCo voor. Een co-working kitchen en food community in Den Haag, opgericht door de broers Sami Simreen en Samer Simreen. KiCo stimuleert en empowert food innovators om hun bedrijf succesvol te lanceren en te laten groeien. Laten we Sami en Samer meer vragen over hun initiatief!
(Click here to read this interview in English)
Hoe zou je KiCo in één zin omschrijven?
“KiCo is een plek waar verschillende spelers in de waardeketen – van boeren tot chef-koks en meer – elkaar ontmoeten, samenwerken en samen groeien.”
Hoe kwamen jullie op dit concept?
“Voorheen hadden we een cateringbedrijf in Abu Dhabi waar we tot 100.000 maaltijden per dag produceerden middels grootschalige industriële catering voor restaurants, detailhandel en evenementen zoals de Abu Dhabi F1 GP. Na een succesvolle verkoop namen we allebei de tijd om nieuwe industrieën te verkennen. Onze passie voor eten bleef ons echter terugtrekken.
We vroegen onszelf specifiek af: hoe kunnen we een positieve aanjager zijn van de nodige verandering in de voedingsindustrie? Na uitgebreid onderzoek realiseerden we ons dat er veel innovatieve foodondernemers waren die heerlijke producten creëerden, maar moeite hadden om hun producten van de grond te krijgen vanwege de hoge kosten, het grote risico en de vele uitdagingen die zich voordoen in de beginfase van het opzetten van een (food)bedrijf.”
Dus kwamen jullie met een oplossing.
“Ja. KiCo is ontstaan als antwoord op die behoefte en het gat in de markt. Gedeelde keukenfaciliteiten en een diverse community waar oprichters en chefs hun producten kunnen ontwikkelen en testen, terwijl ze de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben tijdens dit traject.”
Wat bieden jullie precies om deze ondernemers te helpen?
“We hebben een professionele productieruimte gecreëerd om ervoor te zorgen dat hun producten in een veilige en hygiënische omgeving worden gemaakt, in overeenstemming met de lokale regelgeving. Ten tweede bieden we productieapparatuur van topklasse om kwaliteit, consistentie en schaalbaarheid te garanderen. En ten slotte bieden we een netwerk en groeimogelijkheden met leiders, experts en partners uit de industrie. Via lezingen, workshops, testmogelijkheden, netwerkevenementen en meer openen we ons netwerk om hen te voorzien van de kennis en connecties die hen ondersteunen.”
Als we specifiek naar Locally Made kijken, hoe kunnen onze makers dan samenwerken met KiCo?
“Voor degenen die willen opschalen maar nog niet op dat grootschalige productieniveau zitten, zijn onze keukens de perfecte ruimte om consistent te groeien terwijl ze de controle over het proces behouden. We kunnen voedselproducenten ondersteunen met productontwikkeling, customer testing en procesoptimalisatie om ervoor te zorgen dat wanneer ze klaar zijn voor de volgende stap, hun product en proces zijn waar ze moeten zijn.
Voor wie deel uit wil uitmaken van een groeiende food community met toegang tot de experts en partners die ze nodig hebben om te slagen, is ons community-aanbod de juiste keuze. Lezingen, workshops, kopers ontmoeten en nog veel meer zijn allemaal slechts een klik verwijderd.
Tot slot zijn wij er ook voor de ondernemers die op zoek zijn naar een geweldige ruimte om content te filmen of workshops en evenementen te organiseren!”
Dat klinkt geweldig! Kun je voorbeelden geven van bestaande samenwerkingen?
“Zeker! Hendrik’s Tasty is een heerlijk seitanmerk gemaakt van bonen en kikkererwten. Dankzij onze hoogwaardige apparatuur hebben ze hun productietijd kunnen terugbrengen van 4 dagen naar 1 dag. Dit geeft ze tijd om zich te richten op het opbouwen van hun bedrijf en verkoopkanalen, terwijl ze de kwaliteit en consistentie verbeteren en de productiecapaciteit uitbreiden in lijn met de groeiende vraag.
Of neem Bonborange, een chocoladebonbon-startup die restafval van sinaasappels uit supermarkten gebruikt om hun producten te maken. Ze hebben een innovatief product dat verschillende toepassingen kan hebben, dus we hebben met ze samengewerkt om de juiste verkoopkanalen te identificeren, de aanpak te definiëren en ze in contact te brengen met relevante experts en partners om ze te helpen nieuwe samenwerkingen op te zetten en hun bedrijf te laten groeien.”
En jullie organiseren ook evenementen, toch?
“Ja, met onze communityleden, kopers en concept-/receptontwikkelaars van verschillende bedrijven. Deze hebben ook geleid tot nieuwe projecten waarbij onze leden op het punt staan dit aan te kondigen of een partnerschap zijn aangegaan met receptontwikkelaars om nieuwe producten te creëren voor bepaalde winkels.”
Wat is, op basis van jullie expertise, jullie beste zakelijke tip voor onze food makers?
“Word nooit verliefd op je product! Dat gebeurt maar al te vaak in de foodsector. Blijf hongerig naar feedback van klanten en krijg voortdurend inzicht in hun behoeften en hoe je daaraan voldoet. De beste manier om dat te doen, is door langetermijnrelaties met je klanten op te bouwen, zodat ze het gevoel hebben dat ze er ook bij betrokken zijn en dat je er echt bent om te helpen iets te creëren wat ze nodig hebben. We delen veel van deze tips op onze website en socials en tijdens onze community-events. Blijf op de hoogte door je aan te melden voor onze nieuwsbrief en socials @kico.kitchen.”
Locally Made-community, jullie zijn allemaal uitgenodigd voor het lanceringsfeest van KiCo op 26 september. Aanmelden kan hier. Als je eerder wilt langskomen, boek dan gerust een rondleiding via KiCo’s website.