Het doel van Amsterdam Made is het realiseren van groei en verduurzaming van de lokale maakindustrie. Het is opgericht naar het voorbeeld van San Francisco Made. Dit initiatief heeft in korte tijd een structurele groei van de maakindustrie gerealiseerd. De community Amsterdam Made is in rap tempo gegroeid naar meer dan honderd leden waaronder Ace & Tate, Het Parool, Two-O, Kesbeke, O My Bag, Brandt & Levie en Brouwerij ’t IJ. In samenwerking met de Gemeente Amsterdam lanceert Amsterdam Made een kwaliteitskeurmerk waar producten van aangesloten makers voor in aanmerking kunnen komen.
Het community platform
Alle makers die aangesloten zijn bij Amsterdam Made zijn te vinden op het community platform: www.locallymade.nl. Hier worden de makers en hun producten aan het publiek gepresenteerd. Door het communiceren van een uitgebreide agenda op maakgebied, met evenementen georganiseerd door Amsterdam Made en haar partners, wordt een sterke netwerkmogelijkheid gecreëerd. Daarbij zal Amsterdam Made haar makers een podium bieden op internationale beurzen en geeft het de kans om als collectief producten te verkopen op aantrekkelijke locaties, zoals museumwinkels, pop-up shops en concept-stores.
Keurmerk
’Amsterdam Made’
Het keurmerk is vormgegeven in opdracht van de Gemeente Amsterdam en is bedoeld voor onderscheidende producten met een aansprekend verhaal. Het wordt toegekend aan kwalitatief hoogwaardige producten, zo mogelijk lokaal geproduceerd, die passen binnen de kernwaarden: creativiteit, innovatie, duurzaamheid en vakmanschap. Doel van dit keurmerk is om consumenten in binnen- en buitenland te informeren over de producten die afkomstig zijn uit Amsterdam en omgeving.