FEBO. Mocht je er niet regelmatig komen, dan heb je er vast en zeker ooit een snack uit de muur gehaald. Maar wist je dat dit oer-Hollandse fenomeen een familiebedrijf is met diepe wortels in ambacht, en een verrassend moderne visie op duurzaamheid en groei? Wij gingen in gesprek met Directeur Dennis de Borst en dat gaf een inspirerend inkijkje.
Maar eerst even wat meer achtergrondinformatie! FEBO, opgericht in 1941, is het bedrijf van banketbakker Johan Izaäk de Borst. Naast ambachtelijk brood en andere lekkernijen verdiepte hij zich in het maken van een snack: de kroket. De vraag naar zijn vers gemaakte kroket was zo groot dat hij in 1960 stopte met de banketbakkerij en verder ging met een automatiek waar hij kroketten en andere verse snacks verkocht. Tegenwoordig telt FEBO meer dan 75 vestigingen onder leiding van de derde generatie, Dennis de Borst.
Dennis, veel kleine makers dromen ervan om ooit zo zichtbaar en schaalbaar te worden als FEBO. Welke keuzes zijn cruciaal geweest voor het succes en de groei van jullie bedrijf?
“We zijn FEBO ooit gestart met alleen eigen vestigingen. Vanuit daar hebben we ervaring opgedaan voor de verdere uitrol naar een franchisemodel. De keuzes die je in het begin maakt, zijn voor de komende jaren van toepassing en wijzigingen zijn lastig door te voeren. Het is verstandig dat je vooraf goed te beseffen.”
Het allerbelangrijkste was om altijd vast te houden aan onze recepturen. Kwaliteit staat bij ons voorop – we beknibbelen nooit op ingrediënten of smaak. Daarnaast hebben we het gehele proces van training, begeleiding en ondersteuning goed op orde gesteld en daarmee steeds meer data gestuurde managementinformatie beschikbaar kunnen stellen voor onze franchiseondernemers.”
Tegen welke grote uitdaging ben jij als directeur van FEBO aangelopen en hoe ging je daarmee om?
“De coronaperiode en de jaren erna waren enorm uitdagend, vooral door de voortdurend veranderende regels voor vestigingen, ondernemers en hun teams. Het feit dat we de hele keten zelf in handen hebben, stelde ons in staat om razendsnel te schakelen – dat heeft echt het verschil gemaakt.”
Jullie bestaan al heel lang, maar zijn toch ook modern. Hoe zorgt FEBO ervoor dat innovatie en traditie elkaar niet in de weg zitten, maar juist versterken?
“Innoveren is van groot belang voor de organisatie en je daarbij continue aanpassen aan de markt en behoefte van onze klantenprofielen. Consumenten vinden lokale grondstoffen, lokale productie en duurzaamheid steeds belangrijker. Duurzaamheid staat sinds het bestaan van FEBO hoog op onze agenda en is een zeer belangrijk onderdeel voor de keuze van onze leveranciers. Deze innovatie past dus ook echt bij de kern van ons bedrijf.
Maar daarnaast blijven we ook dicht bij de roots FEBO. Zo werken wij al meer dan 50 jaar samen met dezelfde lokale leverancier van rund- en kalfsvlees. We groeien met elkaar mee en zijn volledig op elkaar ingespeeld.”
Wat is jouw beste tip voor kleinere, startende maakbedrijven die lokaal produceren en willen groeien?
“Start vanuit je directe omgeving en groei vanuit daar verder. Je moet niet te snel willen groeien.”
Tot slot: waar droom je zelf nog van met FEBO?
“Er zijn nog genoeg ambities! Zo werken we er hard aan om FEBO op high-traffic locaties te krijgen, zoals op stations en luchthavens. Het zou prachtig zijn als je straks onderweg vertrouwd kunt genieten van een FEBO-snack.
Daarnaast kijk ik uit naar ons 100-jarig bestaan. Dat we dan nog steeds staan voor dagverse eigen productie, eerlijke prijzen en de hoge kwaliteit waar mensen op kunnen vertrouwen. FEBO is geen luxe, FEBO is van ons allemaal.”